dinsdag 29 april 2014

Hoe het begon...


Vier jaar geleden liep ik door een waanzinnig grote winkel. Weken had ik naar die dag uitgekeken.
Dé geboortelijst! Wat een spannende ervaring, voor ons, twee piepjonge toekomstige ouders. We leken alles nodig te hebben, of  de verkoopster deed toch duidelijk erg haar best om ons dat te doen geloven. We kregen een grote winkelkar in onze handen gereden en een duidelijk omschreven opdracht: "Alles wat je wil, laad je hier lekker in! Je zult zien, mensen kopen zóveel voor zo'n eerste kleine baby!".

Daar gingen we dan. Alsof Sinterklaas kwam. We gritsten alles uit de rekken en propten het in onze overvolle kar. We waren bijna trots op het bedrag dat op het computerscherm verscheen.

Vier jaar geleden. Gelukkig is er ondertussen al het een en ander veranderd. Gelukkig zijn er tweedehandssites waar je al die dingen fijn kan verder verkopen wanneer het duidelijk is hoeveel je eigenlijk onnodig in je winkelkar hebt gesjouwd.

Maar goed, het is op die dag, in die waanzinnige grote winkel en bij de praatgrage verkoopster dat er iets naar me toe kwam. Toevallig, of niet, geen idee. Ik had me er in ieder geval niet op voorbereid. Het was niets minder dan een Tricot Slenn. Een rekbare doek. Het leek me magisch om mijn kind op mijn buik te dragen. Om onze twee harten op elkaar te voelen slaan, net zoals nu, toen ze nog warm ín mijn buik zat. Die moest en zou ik hebben. Geen idee wie hem uiteindelijk voor ons gekocht heeft, in elk geval, bedankt daarvoor. Drie maanden na het ter wereld brengen van mijn eerste draagproject liep ik, alweer toevallig, een meeting van dragen en voeden binnen. Ik keek mijn ogen uit. Bijna voelde ik me klein en hulpeloos met mijn Tricot Slenn. Alsof ik in mijn sportkledij een galafeestje binnenliep. Rond me heen tolde een wir war van kleuren en motieven. Er bestond iets anders... iets mooier... er bestonden geweven doeken!

Bij deze begrijp ik dus dat mensen nog steeds effectief gebruik maken van een Babybjorn. Het enige wat we moeten doen is mensen inlichten. Hey, hallo, er bestaan prachtige (gezondere!!) alternatieven. Misschien wist je dat nog niet? -Ik wist het niet toen ik op die meeting binnen wandelde... Ik had geen idee!-

Het was het begin van mijn draagdoekencarrière. Ondertussen zijn er al enkele gepasseerd. Het begon met een felkleurig doek uit Leuven. Een leuke Italiaanse mama loopt er nu mee rond, ze haalde hem in Firenze ongezien onder uit onze buggy. Lesje geleerd, de buggy laten we vanaf heden gewoon thuis.
Er werd eentje zelf gemaakt door een handige mama van de mama, een ringsling. Eigenlijk gebruik ik hem te weinig. Of gebruik ik hem helemaal niet. Dom. Hij is prachtig turquoise... Eigenlijk verdient hij een speciale plek. Misschien haal ik hem morgen wel uit de kast...
De volgende was er eentje die ik te snel koos. Een Ellevill. Al zou ik hem nooit meer kopen, ik heb er een bepaalde band mee... Hij knoopt snel. Hij is zacht én ik heb hem zelf gekleurd. Een onderneming.

De volgende kreeg ik cadeau bij de geboorte van mijn zoon. Hij was prachtig. Ik was helemaal verliefd op dat prachtige Indio-exemplaar. Het is een echt baby-doek dus gaf ik hem door aan een nieuwe mama-in-spé. Doeken als deze moeten gekoesterd worden en komen zo tot hun recht bij rozige babywangen.
Ergonomisch dragen werd uitgebreid getest in de Emei-baby en nu, sinds kort in de Rose and Rebellion kleuterdrager. Ja, ondertussen zijn mijn kids al in die categorie aanbeland...
Ik vergeet er bijna eentje, al is die niet van de minste. Een keertje deed ik even gek en kocht ik een Oscha. Ik hou van hem, al is hij net een tikkeltje te kort. Koppig blijf ik hem knopen. Ik trek mijn buik er diep voor in en verdraag er pijnlijke schouders voor. Maar oh oh... wat hou ik van hem.

En vandaag is het zover. De bevestiging is gemaild. Er komt een nieuwe doek. Ik voel het... Het wordt een nieuw verhaal. Een Woven Wings Geo Midnight... Wie weet waar die ons brengt...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten