zaterdag 10 december 2011

Geen Melk-reclamedrukwerk a.u.b.

"Start gezond, blijf gezond!", dit stond op de envelop die vrijdagochtend in mijn brievenbus zat. Reclame. Niet zomaar, neen, reclame voor flesvoeding. Op zich heb ik niets tegen flesvoeding, we moeten maar blij zijn dat zoiets bestaat, maar ik hoef het niet in mijn brievenbus. Ik begrijp al niet dat er reclame wordt gemaakt voor een product als dit. Niet voor niets is hier zelfs een wetgeving over, die ze natuurlijk handig weten te omzeilen...
Het begint al met die slogan. "Start gezond (met borstvoeding bedoelen ze dan), blijf gezond (met hun flesvoeding)". Hieronder zetten ze dan een foto van een baby van een maand of twee met een fles in z'n mond. Zo vreselijk fout! Je kan ook gewoon gezond bezig zijn door lang borstvoeding te geven! Maar daar knelt het schoentje... Lang borstvoeding geven, dan kleef je onmiddellijk een sticker met 'borstvoedingsfanatiekeling' op je kop. Daar heb je de geitenwollensokken al...

Borstvoeding geven aan een baby van twee maanden? Dat is helemaal oké. Meer zelfs, de laatste tijd wordt steeds meer en meer verwacht dat je dit doet (hoera!), maar borstvoeding geven aan een grote baby? Of aan een peuter? Oh wee! Dat is een heel ander paar mouwen... Dus, wat doen die vreselijke reclamefolders? Als we ons al niet af en toe onzeker voelde, bij het voeden van onze al wat grotere baby, wordt er nog een beetje meer op ons gevoel gespeeld! Je kan ze het bijna horen fluisteren... (net als die oude tante, die van de flesjes-generatie is) "Wordt het eens geen tijd voor een fles?"


Nieuwsgierig als ik ben, bladerde ik de reclamefolder door. Ik vroeg me écht af hoe je iets als flesvoeding promoot. Het is tenslotte zo nep als wat. Wat kan je erover schrijven? Wat ik al vreesde natuurlijk... Een letterlijk citaat: "Een van de vele voordelen van flesvoeding is dat een vader of tante ook eens een flesje kan geven."
Mijn tenen krullen hiervan! Wat een misleidende reclame! In de eerste plaats vind ik het (en nu ben ik waarschijnlijk erg egoïstisch) niet nodig dat een ander mijn kind voedt. Het is immers 9 maanden door mij gevoed, ik zou niet weten waarom ik dit nu plots zou moeten veranderen.
Maar, tweede punt, niet te vergeten, we leven in een moderne wereld, waar zoiets als een kolf een prima oplossing is voor dit 'probleem'. 10 Minuten aan de kolf en hup, daar kan papie een flesje geven aan zoon- of dochterlief.
Een ander 'voordeel' zou zijn dat je als mama eens wat meer gedaan zou krijgen... Hoe bedoelen ze dat dan? Je kind moet toch 'eten' krijgen en daar neem je toch sowieso je tijd voor? Ik kan me niet voorstellen dat een 'flesje' geven minder tijd in beslag neemt. Ik mag er niet aan denken... flesjes afwassen, steriliseren, altijd melkpoeder én water meeslepen... Ik ben hier gewoon te lui voor! Borstvoeding, dat is snel en makkelijk. Trui omhoog en hap... we zijn vertrokken!

Bij deze roep ik alle borstvoedingsmama's op. Laten wij eens een reclamefolder in elkaar boksen? De voordelen van borstvoeding? Ik denk niet dat het in de brievenbussen zou passen! En, na drie maanden, is borstvoeding nog steeds gi-gan-tisch gezond voor dat kleine dutsje, dus gaan we lekker door!
"Start gezond, blijf gezond"? Dat ben ik nu echt helemaal van plan! Bedankt Nestlé, voor de boodschap, maar binnenkort misschien toch een ander fotootje op jullie envelop?

4 opmerkingen: